ایچوپال یک پلتفرم مجازی است که برای ساماندهی کشاورزی هندوستان توسط شرکت ITC راه اندازی شده است


در این نوشته گزارشی دقیق از یک پلتفرم با موضوع کشاورزی ارائه شده است. پلتفرم ایچوپال در هندوستان طراحی و اجرا شده و بخش بزرگی از کشاورزی هندوستان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بررسی وضعیت کشاورزی در هندوستان

کشاورزی هند با وجود انقلاب سبز هنوز نتوانسته بهره‌وری مناسبی در سطح بین المللی داشته باشد. یکی از دلایل این مسئله پراکندگی زمین‌های کشاورزی در هند است به طوری که حدود ۳۳ درصد از زمین‌های قابل کشت هندوستان در واحدهای کوچکتر از دو هکتار به ازای هر مالک است که در رده کشاورزی کوچک مقیاس قرار دارد.

 این کشاورزان در زمین‌های کوچک امکان تولید انبوه ندازند. در نتیجه از تکنولوژی‌های جدید و تجهیزات مدرن بی بهره بوده و بهر‌وری پایینی خواهند داشت.

یکی دیگر از عواملی که کشاورزی هند را به چالش کشیده است وجود واسطه‌های فراوان است. کشاورزان در هندوستان، محصولات خود را بعد از برداشت به مناطقی تحت عنوان «مندیس» (حیاط بازار منطقه) می‌برند. کشاورزان در مندیس محصولات خود را به صورت حراج به فروش گذشته و دلال‌ها محصولات را خریداری می‌کنند.

 

آسیب دلالان به چرخه کشاورزی

از آسیب‌هایی که دلالان به چرخه کشاورزی در هند وارد می‌کنند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پرداخت پول محصولات به کشاورزان با تاخیر
  • وزن‌کشی محصولات با ابزارهای غیر دقیق و اجحاف در حق کشاورزان
  • بالارفتن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی
  • تلاش دلالان برای خرید محصول با قیمتی بسیار پایینتر از قیمت واقعی آن در بازار برای رسیدن به سود بیشتر که منجر به ضرر کشاورزان می‌شود. دلیل این قضیه بی اطلاعی کشاورزان از قیمت‌ها و رانت اطلاعاتی دلالان است.

ایده شرکت ITC و راه‌اندازی پلتفرم E-choupal

شرکت ITC یک شرکت بزرگ با فعالیت‌های مختلف در زمینه‌های صادرات، واردات، فراوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی است.
این شرکت برای کاهش هزینه‌ی مواد اولیه – که عمدتا محصولات کشاورزی است- در سال ۲۰۰۰ بر روی یک طرح به نام ایچوپال شروع به سرمایه‌گذاری کرد.
چوپال در زبان هندی به معنای محل اجتماع روستاییان است و پیشوند E در نام این پلتفرم به معنای الکترونیکی بودن این محل اجتماع است.
در پلتفرم ایچوپال امکان حضور تمام کشاورزان فراهم شده است. آنها می‌توانند در این سامانه با خریداران ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را طبق نرخ روز بازار به فروش برسانند. به این ترتیب یکی از چالش‌های مطرح شده در فوق یعنی بی اطلاعی کشاورزان از قیمت واقعی محصولات با این سامانه از بین می‌رود.

ایچوپال

کشاورزان با استفاده از پلتفرم ایچوپال اصطلاحا «بازارگرا» می‌شوند. به این معنا که این پلتفرم آنها را با نحوه قیمت‌گذاری محصولات، تاریخچه قیمت و خریداران مختلف آشنا کرده و عدم تقارن اطلاعاتی بین خریدار و فروشنده را از بین می‌برد.

در پلتفرم ایچوپال، دانش و مهارت‌های به روز و لازم برای کشاورزی با بهره‌وری بیشتر به کاربران ارائه می‌شود. فرایند ارتقای بازدهی کشاورزی در این سایت به سه طریق انجام می‌شود.

  1. اطلاعات هواشناسی تمام مناطق با جزئیات کاربردی به صورت کوتاه مدت و میان مدت در پنل کاربری تمام مشترکین سایت، با زبان محلی خودشان در اختیار آنها قرار گرفته است.
  2. آموزش‌های کشاورزی لازم برای ارتقاء سطح بهره‌وری در دو سطح عمومی و تخصصی به کاربران ارائه شده است.
  3. بذر، سم، کود و … به شکل با کیفیت و با قیمت مناسب از طریق فروشنده‌های مختلف در این سایت فراهم و قابل دسترس است.

این پلتفرم علاوه بر کمک به کشاورزان در زمینه افزایش بهره‌وری، زمینه توزیع محصولات آنها را نیز فراهم کرده است. در این راستا فعالیت‌های زیر انجام می‌پذیرد:

  1. قیمت به روز تمام محصولات در تمام مناطق در سایت موجود است.
  2. قیمت‌های بین‌المللی محصولات در اختیار کاربران قرار گرفته است.
  3. تغییرات عرضه و تقاضا در چارت‌های قیمت تاریخی محصولات به همراه تحلیل‌های لازم در سایت منتشر شده است که به کاربر کمک می‌کند بتواند مدیریت سرمایه بهتری داشته باشد.
  4. نظر کارشناسان در مورد آینده قیمت محصولات مختلف ارائه شده است.

ایچوپال تلاش می‌کند هزینه معاملات کشاورزی را به حداقل ممکن برساند. به همین منظور موارد زیر در نظر گرفته شده است:

  1. خرید محصولات از سر زمین زراعی بدون این واسطه و دلالی در این میان قرار بگیرد
  2. با شفاف‌سازی قیمت و وزن‌کشی دقیق، رضایتمندی کشاورزان حاصل شده و این باعث تشویق کشاورزان دیگر به حضور در این سایت و کاهش هزینه معاملات می‌شود.

البته در سایت ایچوپال، واسطه‌ها به طور کامل حذف نشده‌اند بلکه از پتانسیل آنها در زمینه‌های حمل و نقل و انبارداری استفاده می‌شود؛ اما زمینه فریب‌خوردن کشاورزان در این سایت از بین رفته است.

ایچوپال

چالش‌های ایچوپال در تعامل با کشاورزان

یکی از چالش‌های شرکت ITC در تعامل با کشاورزان این بود که بسیاری از کشاورزان هندی سواد فعالیت در فضای مجازی و کار با رایانه را نداشتند. به همین منظور فردی تحت عنوان «سانچالاک» تعریف شد که این فرد دارای سطح سواد بالاتری نسبت به سایر کشاورزان بوده و مورد اعتماد کشاورزان آن منطقه باشد. شرکت آموزش‌های لازم، از جمله نحوه کار با سایت ایچوپال و فرایند کنترل کیفیت اولیه را به «سانچالاک»ها می‌دهد. همچنین کانکس‌هایی به عنوان محل کار به همراه رایانه و اتصال به شبکه اینترنت به آنها داده می‌شود. این کانکس‌ها برای شعاع ۱۵ کیلومتری و برای ۱۰ روستا یا ۵۰۰ کشاورز در نظر گرفته شده است.

نکته جالب سایت ایچوپال این است که اطلاعات را برای هر منطقه بر اساس زبان و گویش محلی آن منطقه ارائه شده است.
در این پلتفرم فقط کارخانه ITC حضور ندارد بلکه تمام خریداران دیگر هم می‌توانند در این پلتفرم حضور پیدا کرده و محصولات را خرید کنند. اما اگر کشاورز تصمیم داشته باشد که محصول خود را به شرکت ITC بفروشد می‌تواند از کمک‌های سانچالاک‌ها استفاده می‌کند.

همچنین سانچالاک‌ها می‌توانند سفاراشات بذر و کود و … را برای کشاورزان در سامانه وارد کنند.
درآمد سانچالاک‌ها درصدی از فعالیت‌های مالیست که برای کشاورزان انجام می‌دهند.
همچنین به صورت سالانه یک جشنواره برای سانچالاک‌ها برگزار شده و جایزه سانچالاک برتر به بهترین فرد داده می‌شود.
اگر کشاورزی بخواهد محصولات خود را به کسی غیر از ITC بدهد سانچالاک‌ها به او هم نیز کمک می‌کنند زیرا فعالیت در این این پلتفرم منحصر در شرکت ITC نیست.

وقتی که کشاورزان بخواهند محصولات خود را به شرکت ITC بفروشند به سانچالاک‌ها مراجعه می‌کنند و آنها با آموزش‌هایی که دیده‌اند با کمک ابزارهای خاصی از جمله رطوبت‌سنج و … کیفیت محصول را بررسی کرده و قیمت اولیه محصول را صادر می‌کند.

کشاورزان می‌توانند قیمتی که سانچالاک برای محصول آنها در نظر گرفته است را در سایت با قیمت‌های روزهای قبل و سایر قیمت‌ها مقایسه کرده و در صورتی که تصمیم به فروش بگیرند، سانچالاک فرمی به او می‌دهد که در آن تمام مشخصات محصول و کشاورز به همراه قیمت پیشنهادی سانچالاک درج شده است. کشاورز این فرم را به همراه محصولش به نزدیکترین مرکز خدمات روستایی ITC به نام «چوپال سایر» که از سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شدند منتقل می‌کند. این مراکز در شعاع ۳۰ کیلومتری از هم قرار دارند. در این مرکز آزمایشات بیشتری بر روی محصول انجام شده، کیفیت و قیمت نهایی آنها مشخص می‌شود.
محل ذخیره موقت محصولات در همین مراکز چوپال سایر است.

مزایای مشتریان شرکت ITC و سایت ایچوپال

کشاورزانی که با شرکت ITC معامله  و تعامل دارند از مزایای زیر برخوردار می‌شوند:

  1. توزین دقیق و دیجیتال محصولات
  2. پرداخت فوری قیمت محصولات
  3. هایپرمارکت‌هایی در کنار «چوپال‌سایر»ها برای خدمات‌دهی به کشاورزان ساخته شده است. در این فروشگاه‌ها، اقلامی هموچون خوراک، پوشاک، تجهیزات کشاورزی، کود، بذر و … توزیع می‌شود.
  4. در چوپال سایرها، آزمایشگاه‌های تخصصی برای آزمایش خاک و بذر و … به مشتریان خدمت‌رسانی می‌کند.

عوامل موفقیت ایچوپال

  • شناخت ویژگی‌های بازارهای محلی و ارائه اطلاعات بومی‌شده برای کشاورزان
  • انعکاس و انتشار عمومی تجربیات کشاورزان توسط خود آنها در بخشی از سایت
  • معادله برد – برد میان فروشنده و خریدار محصولات در اثر حذف واسطه‌ها
  • احساس صمیمیت میان کشاورزان و سانچالاک‌ها به علت برخواستن آنها از میان خود کشاورزان همان منطقه
  • ساده‌سازی حداکثری تمام اطلاعات سایت برای فهم راحت‌تر
  • ارتقاء دانش کاربران با آموزش‌های تخصصی کشاورزی
  • افزایش درآمد کشاورزان و کاهش تأخیر در پرداخت قیمت محصولات
  • پوشش‌دهی بیش از ۳۵،۰۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۴ میلیون نفر به کمک ۶۱۰۰ مرکز پشتیبانی اعم از سانچالاک و چوپال‌سایرها
  • اضافه شدن محصولات جدیدی مانند قهوه، آبزیان، گندم و …. و ادامه روند توسعه سایت
  • اضافه شدن آزمایشی بخش خرید لوازم خانگی و کالاهای مصرفی کشاورزان که توسط سانچالاک‌ها ثبت سفارش شده و با کارخانه‌های تولیدکننده ارتباط برقرار می‌شود.  
  • فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری در زمینه گاوداری در همکاری شرکت ITC و مرکز توسعه گاو محلی و ارائه گاوهای نژادی به کشاورزان که منجر به کسب درآمد آنها از طریق فروش شیر گاوها شده است.
  • تحت پوشش قرار دادن ۵۴۰۰۰ زن فوق العاده فقیر روستاهای هند یا تاکید بر توانمندسازی و کارآفرینی آنها

هدف‌گذاری شرکت ITC بر روی دوبرابر کردن سطح درآمد کشاورزان تا سال ۲۰۲۲ است.
این شرکت توانسته برنامه ایچوپال را تحت یک برنامه موبایلی در دسترس کاربران قرار دهد.

برنامه بعدی شرکت، حفاظت از خاک و رطوبت است به کمک جوامع محلی تلاش‌هایی برای توسعه و مدیریت منابع آب منطقه‌ای انجام داده است. این مداخله‌ی شرکت ۴۵ منطقه را در ۱۲ ایالت تحت پوشش قرار داده و تا کنون با بیش از ۱۰۰۰۰ سازه‌ی برداشت آب و احداث سدها و بندهای کوچک برای روستاییان توانسته بیش از ۸ میلیون و ۳۶ هزارهکتار زمینی که کمبود آب داشتند را مدیریت کند.

شرکت ITC، ایچوپال را وسیله‌ای برای صادرات محصولات در نظر گرفته است و هدف‌گذاری آنها رسیدن به رقم صادراتی ۴۰۰ میلیون دلار تا سال ۲۰۰۵ است.
در این فیلم، که توسط شرکت ITC تهیه شده است با ۲۰ سال فعالیت ایچوپال بیشتر آشنا خواهید شد.

میثم شخصی میبدیمشاهده نوشته ها

متولد فروردین 74 یزد. کارشناسی علوم تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران. پژوهشگر مطالعات تمدنی در فرهنگستان علوم اسلامی قم. در حال حاضر روی الگوی کسب وکار اسلامی با مبانی مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی به تحقیق و مطالعه مشغولم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *