پلتفرم تائوبائو یک سایت خرید و فروش آنلاین در چین است که تمرکز خود را بر روی کسب و کار خرد قرار داده است


در این نوشته با تائوبائو آشنا خواهید شد. تائوبائو پلتفرمی برای خرید و فروش کالها و محصولاتی است که توسط تولیدکنندگان خُرد در کشور چین تولید شده است.

تائوبائو(ترجمه انگلیسی: حفاری برای گنج) یک پلتفرم خرید آنلاین و خرده فروشی در چین است. تائوبائو در سال ۲۰۰۳ توسط تیم علی بابا راه‌اندازی شد. با گسترش مقیاس Taobaoو افزایش تعداد کاربران، Taobaoهمچنین از یک بازار آنلاین C2C به یک حلقه خرده‌فروشی جامع شامل C2C، خرید گروهی، توزیع، حراج و سایر مدل‌های تجارت الکترونیک تبدیل شده است.

تائوبائو بیش از ۵۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در سال ۲۰۱۸ داشته است. این سایت بیش از ۶۰ میلیون بازدیدکننده دائمی در روز دارد. ۴۸۰۰۰ کالا در هر دقیقه در این سایت فروخته می شود و تا پایان سال ۲۰۱۱، اوج حجم معاملات یک روزه تائوبائو به ۴.۳۸ میلیارد یوان رسید.

در سال ۲۰۱۶ از هر چهار فروش آنلاین در چین، سه مورد در Taobao انجام می شود.

به گزارش سایت statista میزان فروش (GMV) تائوبائو در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳.۳۸۷ میلیار یوان بوده است.

در سال ۲۰۱۴ علی‌بابا موافقت‌نامه‌های مشارکت راهبردی را با سطوح مختلف دولت در استان‌های مختلف امضا کرد تا تجارت الکترونیکی روستایی و نیز برنامه های فقرزدایی دولت چین ارتقا یابد. این قرارداد منجر به ایجاد پدیده‌ای به نام «روستاهای تائوبائو» گردید.

تعریف روستاهای تائوبائو

اصطلاح «دهکده تائوبائو» به روستایی اطلاق می‌شود که در آن: ۱- روستاییان از Taobaoبه عنوان پلتفرم اصلی تجارت الکترونیک خود استفاده می‌کنند. ۲- کل تراکنش‌های تجارت الکترونیک سالانه بیش از ۱۰ میلیون یوان (۱.۶ میلیون دلار) است. (۶۰ درصد) از تمام روستاهای Taobaoبه فروش سالانه ۱۰ تا ۳۰ میلیون یوان دست یافتند. حداقل ۱۰ درصد از خانواده‌های روستایی به تجارت الکترونیک مشغول هستند یا ۱۰۰ فروشگاه آنلاین توسط روستاییان افتتاح شده است.

–طبق گزارش بانک جهانی در نوامبر ۲۰۱۸، تعداد روستاهای تائوبائو از ۲۰ روستا در سال ۲۰۱۳ به ۳۲۰۲ روستا در سال ۲۰۱۸ رسیده است. یعنی طی ۵ سال حدود ۱۶۰ برابر شده است.

تاثیرات تائوبائو در اقتصاد چین

در سال ۲۰۱۱، تائوبائو توانست ۲.۷۰۸ میلیون فرصت شغلی مستقیم و کامل ایجادکرده است. به گفته آقای برت هافمن نماینده بانک جهانی در بازدید از روستاهای تائوبائو در اکتبر ۲۰۱۶، پلتفرم تائوبائو حدود ۱.۳ درصد از نیروی کار چین را پشتیبانی می‌کند. اکثر تجار کوچک هستند و به طور متوسط ۲.۵ کارمند دارند. از هر ۱۰ مالک چهار نفر زن هستند و یک پنجم آنها قبلاً بیکار بوده اند. و حدود ۱ درصد را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند.

در سال ۲۰۱۱، تائوبائو توانست ۲.۷۰۸ میلیون فرصت شغلی مستقیم و کامل ایجادکرده است. به گفته آقای برت هافمن نماینده بانک جهانی در بازدید از روستاهای تائوبائو در اکتبر ۲۰۱۶، پلتفرم تائوبائو حدود ۱.۳ درصد از نیروی کار چین را پشتیبانی می‌کند. اکثر تجار کوچک هستند و به طور متوسط ۲.۵ کارمند دارند. از هر ۱۰ مالک چهار نفر زن هستند و یک پنجم آنها قبلاً بیکار بوده اند. و حدود ۱ درصد را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند.

همچنین به گزارشی که دانشگاه Renmin  چین(RUC) در ۲۵ مارس ۲۰۱۹ منتشر کرد، پلتفرم‌های تجاری علی‌بابا از جمله تائوبائو در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵.۵۸ میلیون شغل ایجاد کردند.

طبق آخرین گزارش اداره ملی آمار چین، در سال ۲۰۱۷، متوسط درآمد سرانه قابل تصرف در مناطق روستایی چین با ۸.۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۳۴۳۲ یوان (۲۰۶۶ دلار) رسید. مصرف سرانه نیز ۸.۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به ۱۰۹۵۵ یوان رسید.

میزان خرید خرده فروشی آنلاین در مناطق روستایی نیز در حال رونق است. وزارت بازرگانی چین گفت: در سال ۲۰۱۷، فروش به ۱.۲۴ تریلیون یوان (۱۹۴ میلیارد دلار) رسید که نشان دهنده افزایش ۳۹ درصدی در سال گذشته است.

در سال ۲۰۱۶، بانک جهانی و علی‌بابا توافقنامه‌ای برای «همکاری برای تحقیق در مورد پدیده روستای تائوبائو» امضا کردند که به گفته بانک، هدف آن تولید دانش است که بتوان به روستاهای مناطق فقیر و دورافتاده چین کمک کرد تا تبدیل به روستاهای تائوبائو شوند.

سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۷ با اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای ساخت زیرساخت‌های تجارت الکترونیک روستایی در استان‌های سیچوان، شانشی و نینگشیا، موافقت خود را اظهار کرد.

رتبه‌بندی محصولات تولیدی در روستاهای تائوبائو

بازرگانان تائوبائو لباس، سایر اقلام مصرفی و محصولات کشاورزی را که عمدتاً از کارخانه‌های کوچک محلی یا کارگاه‌های خانوادگی تهیه می‌شوند، می‌فروشند. واحدهای تجاری انفرادی معمولاً بسیار کوچک هستند و هر کدام به طور متوسط تنها دو تا هفت کارمند دارند.

برای مدتی، چنین کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچکی بسیاری از محصولات ارزان‌قیمت خریداری شده توسط برندها و خرده‌فروش‌های بزرگ جهانی مانند WalMart یا همتایان آن‌ها در چین را فراهم کرده‌اند. امروزه محصولات آنها به طور فزاینده ای به صورت آنلاین از طریق بازرگانان Taobaoفروخته می شود.

تائوبائو علاوه بر رونق دادن به کارگاه‌های تولیدی کوچک موجب ایجاد کسب و کارهای جانبی همچون عکاسان محصول، طراحان گرافیک، ارائه‌دهندگان تدارکات، بسته‌بندی و حمل و نقل محصولات شده است. به طوریکه در روستاهای تائوبائو یک زنجیره ارزش نسبتاًکامل کسب و کار تشکیل می‌شود.

روستای دانگ فنگ در شهر شاجی

در سال ۲۰۰۷، یکی از مهاجران روستا (آقای سان هان) برگشت تا یک فروشگاه اینترنتی برای فروش مبلمان ساده باز کند. موفقیت او روستاییان دیگر را تشویق کرد که همین کار را انجام دهند و تا پایان سال ۲۰۱۰، دهکده دارای ۶ کارخانه پردازش تخته، ۲ کارخانه قطعات فلزی، ۱۵ شرکت تدارکات و حمل و نقل و ۷ فروشگاه کامپیوتر بود که به ۴۰۰ خانوار مشغول به فروش آنلاین در سراسر چین و حتی در کشورهای همسایه بودند.

این آمار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته به طوریکه در این روستا ۲۰۷ کارگاه تولید مبلمان، بیش از ۴۰۰۰ فروشگاه آنلاین، ۸۶ شرکت پشتیبانی(شرکت‌های گرافیکی و…)، ۳۵ شرکت تدارکات (بسته‌بندی محصولات، پیک و…) و بیش از ۷۰۰۰ کارمند را شامل می‌شود. این روستا درآمد اقتصادی جمعی ۱.۰۳ میلیون یوان را به دست آورد.

آقای سان هان(Sun Han) با الهام از برند IKEA کارگاه ساخت مبلمان خود را در روستا تأسیس کرد. او محصولات خود را در پلتفرم تائوبائو می‌فروشد.

مقایسه دو روستا قبل و بعد از ورود به تائوبائو

 

Source: MIS Quarterly Vol. 40 No. 2/June 2016

 

تحول در روستاهای شهر «داجی» با سرمایه گذاری در صنعت پوشاک

در سال ۲۰۱۳، اولین فروشندگان آنلاین در روستای دینگلو و روستای ژانگژوانگ شهر داجی شروع به فروش لباس در Taobao.com کردند.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۲۴۰۰۰ تاجر آنلاین در شهر وجود داشت که مجموع فروش آنها بیش از ۲ میلیارد یوان بود. همچنین نزدیک به ۲۰ ارائه دهنده لجستیک وجود داشت. به لطف روستاهای تائوبائو در شهر، حدود ۲۰۰۰۰ نفر از مردم شهر به فروش آنلاین و آفلاین مشغول بودند، بیش از ۵۰۰۰ روستایی برای شروع کسب و کار بازگشتند.

همکاری روستاهای تائوبائو در امور خیریه

در سال ۲۰۱۷، ۹۵.۸ درصد از روستاهای تائوبائو متعهد شدند که درصد مشخصی از سود را به موسسات خیریه اهدا کنند. برخی از تجار آنلاین نیز با اصلاح جاده ها، کمک به سالمندان و کمک به محرومان، مبلغ مشخصی را پرداخت کردند.

شهرهای تائوبائو

در برخی از مناطق روستایی، تجارت الکترونیک در حال به دست آوردن مقیاس کافی است که منجر به تشکیل خوشه‌های بزرگتری از خرده فروشی های الکترونیکی روستایی می شود. این خوشه‌های بزرگ‌تر به‌عنوان «شهرهای تائوبائو» نامیده می‌شوند و «شهر تائوبائو» به عنوان شهر، شهرستان یا خیابانی تعریف می‌شود که حداقل سه روستای تائوبائو را شامل می‌شود. اولین شهر تائوبائو در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد.

در سال ۲۰۱۷، ۲۴۲ شهر تائوبائو در چین وجود داشت.

دانشگاه تائوبائو

دانشگاهTaobao که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد بازوی آموزشی تائوبائو مستقر در هانگژو است. این دانشگاه به رهبری تیمی از بازیگران برتر صنعت و متخصصان تجارت الکترونیک، قصد دارد به مردم بینش عملی و دانش مفید ارائه دهد تا به آنها کمک کند تجارت آنلاین خود را راه اندازی یا گسترش دهند.

در واقع این پلتفرم به کاربران تائوبائو کمک می‌کند تا بهتر برای محصول خود در فضای مجازی بازاریابی کنند. –آموزش‌هایی از قبیل برندسازی، معرفی محصول، تدارکات زنجیره تامین و…

تفاوت تائوبائو با رقبا

تائوبائو ویژگی مهم دیگری دارد که آن را از بسیاری همتایان غربی‌اش متمایز می‌کند. خریداران می‌توانند فوراً با کلیک به فروشنده متصل شوند و از طریق Alitalk گفت‌وگویی زنده آغاز کنند.

در تائوبائو هیچ گونه هزینه‌ای بابت خدمات دریافت نمی‌شد و کمیسیون فروش صفر بود. تا چند سال از تأسیس تائوبائو، این سایت هیچ گونه درآمدی نداشت.

در سال ۲۰۰۶ مدیران گروه علی بابا، برای اینکه بتوانند تائوبائو را به یک کسب و کار سودآور تبدیل کنند، مدل‌های درآمدی را برای آن تعریف کرد که مبتنی بر تبلیغات در وب سایت و خرید عضویت‌های متنوع بود که بر این اساس فروشندگان می‌توانستند اطلاعات بیشتری از مشتریان داشته باشند یا از امکانات جذاب بیشتری که سایت تائوبائو برای آنان ارائه می‌داد استفاده کنند. ۸۰ درصد درآمد تائوبائو از تبلیغات بدست می‌آید.

تائوبائو

محیط خرده‌فروشی چین متشکل از میلیون‌ها بنگاه کوچک و متوسط بود و مغازه‌هایی را دربرمی‌گرفت که مادرها و پدرها آن را می‌گرداندند و در کنار آن‌ها هم فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ و زنجیره‌ای هم حضور داشتند. تائوبائو به‌خوبی توانست به این خرده‌فروشان کوچک جایی در بازار بدهد تا کالاهای خود را آنلاین بفروشند و تجربه‌ی خرید آفلاین را هم از طریق ایجاد خدماتی نظیر پیغام فوری و سیستم امتیازدهی به فروشندگان ایجاد کرد که این خود باعث افزایش راحتی، میزان ارتباط و اعتماد بین طرفین می‌شد.

ویژگی‌های متمایز تائوبائو نسبت به سایر پلتفرم‌های مشابه

۱- جمع‌آوری و ارائه داده‌های عرضه و تقاضا ۲- ترجمه پرتال با توجه به نیازهای محلی و گویش‌های مختلف (محلی‌سازی) ۳- عضویت رایگان در مرحله اولیه ثبت نام ۴- کمیسیون صفر در هر تراکنش ۵- ارتباط مستقیم خریدار با فروشنده از طریق پلتفرم اختصاصی Alitalk ۶- قابلیت امتیازدهی به محصولات توسط مشتریان

جنبه‌های منفی کار در روستاهای تائوبائو

۱- فروشگاه‌های Taobao تقریباً هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. ۲- آنها اغلب استانداردهای اولیه کار و ایمنی را اعمال نمی‌کنند. ۳- اکثر آنها به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند و کارگران به ندرت از تامین اجتماعی برخوردارند ۴- اشتغال غیررسمی منجر به مسائل سخت کاری مانند کار کودکان و معوقات دستمزدی می شود ۵- اگر فعالیت‌های اقتصادی روستایی حول محور اقتصاد شبکه متمرکز شوند، تائوبائو می‌تواند در درازمدت بر منابع اقتصادی روستاهای تائوبائو تسلط داشته باشد و قدرت عظیمی بر این مناطق اعمال کند، و محیط زیست روستاهای تائوبائو را به نفع سهامداران شرکت در سراسر جهان تغییر دهد و تحت الشعاع قرار دهد.

عوامل تهدیدکننده پایداری اقتصادی روستاهای تائوبائو

۱- فقدان نوآوری و علوم فنی پشتیبان که منجر به تقلید کسب و کارها و در نتیجه، یکسان‌سازی محصولات در پلتفرم مجازی می‌شود. ۲- ناکافی بودن زیرساخت‌های جاده‌ای و… ۳- عدم ارتقا صنعتی در فرآیند ساخت محصولات ۴- تولید محصول با کیفیت تضمین نشده و کالای بدون شناسنامه (که همین امر باعث ایجاد یک پلتفرم مجازی دیگر به نام T-mall توسط علی بابا شده که مخصوص برندهای شناخته شده و مجموعه‌های تجاری و تولیدی بزرگ و متوسط است.)

 

میثم شخصی میبدیمشاهده نوشته ها

متولد فروردین 74 یزد. کارشناسی علوم تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران. پژوهشگر مطالعات تمدنی در فرهنگستان علوم اسلامی قم. در حال حاضر روی الگوی کسب وکار اسلامی با مبانی مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی به تحقیق و مطالعه مشغولم.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *