فارمرز مارکت (Farmers Market) یا بازارچه کشاورزان

آنچه در این مطلب به آن خواهیم پرداخت، بازارچه‌های کوچکی به نام «فارمرز مارکت» ها است که در کشورهای مختلف به منظور ارتباط مستقیم تولیدکنندگان (کشاورزان) و مصرف‌کنندگان برپا می‌شود.

فارمرز مارکت

نظام توزیع، پاشنه آشیل محصولات کشاورزی

یکی از آسیب‌های جدی در حوزه کشاورزی مسئله «نظام توزیع» مناسبی است که سهم منصفانه و عادلانه‌ای از فروش محصولات را در سبد تولیدکنندگان آنها یعنی کشاورزان قرار دهد.

تا کنون ایده‌ها و روش‌های مختلفی به این منظور ابداع و اجرا شده است اما همواره راه‌حل‌های پیچیده و چندبعدی لزوما بهترین راه حلها نیستند.

ایده «بازارچه کشاورزان» یا «فارمرز مارکت» یک ایده‌ی ساده برای ارتباط مستقیم کشاورزان با مصرف‌کنندگان است به شکلی که بیشترین عایدی در سبد زحمت‌کشان اصلی این عرصه قرار گیرد نه کمپانی‌های بزرگ و شبکه‌ی غول‌آسای توزیع.

فارمرز مارکت

کمپین‌های حمایت از کشاورزان خُرد و مزرعه‌های خانوادگی

آنچه در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف شاهد آن هستیم، روی‌گردانی بخشی از مردم از راه‌حل‌های نظام سرمایه‌داری است. یکی از دلایل این پدیده، به آگاهی رسیدن بخشی از نخبگان و موثرین آن سامان و تلاش آنها در اصلاح مشکلاتی است که اثرات مخرب آن را لمس کرده‌اند.

این در حالی است که گروهی از نخبگان و متاسفانه مسئولین دولتی و شیفتگان تمدن غربی، بدون اینکه مطالعات روزآمدی در زمینه‌های شغلی خود داشته باشند همچنان در کانال دنباله‌روی از الگوهای قدیمی و منسوخ شده غربی با سرعت به جلو می‌تازند غافل از اینکه در بسیاری از موارد، صاحبان این تزها بعد از مشاهده آسیب‌های فراوان، بارها و بارها نسخه‌های روزآمدشده‌ای از آن راه‌حل‌ها را ارائه و رد کرده‌اند اما بعضی هنوز در اولین نسخه‌ها درجا می‌زنند.

به عنوان نمونه می‌توان به موضوع بازدهی زمین‌های کشاورزی در مقیاس خرد و خانوادگی و زمین‌های بزرگ کشاورزی اشاره کرد.

آنچه تحت عنوان «صرفه به مقیاس» سالهاست به خورد نخبگان و مسئولین داده شده است بر این نکته تاکید دارد که بازدهی زمین‌های بزرگتر، بیشتر از زمین‌های کشاورزی خرد و کوچک مقیاس است در حالی که طبق آمار رسمی سازمان آمار، بازدهی زمین‌های کشاورزی کوچک مقیاس و زیر ۱۰۰۰ متر بسیار بیشتر از زمین‌های بزرگتر است. (واحد بهره‌وری در جدول، تن در هکتار است)

دعوت می‌کنم به بخش کوچکی از سخنرانی آیت الله میرباقری که مرتبط با موضوع بحث ماست گوش فرا دهید

همان‌طور که در بالا اشاره شد، به مرور زمان و با مشخص شدن ایرادات الگوهای نظام سرمایه‌داری، کمپین‌ها و حرکت‌هایی در راستای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک مقیاس به راه افتاده است.

در این بخش از مطلب یکی از قسمت‌های برنامه «سخنرانی‌های تد» را خدمت شما مخاطبین گرامی تقدیم می‌کنیم.

بیوگرافی محمد مدرس

او فارغ التحصیل دانشگاه جانز هاپکینز در رشته بهداشت عمومی است. همچنین نامزد رودز، ترومن و شوارتزمن بوده است و بورسیه ملی جورج میچل برای حضور در کالج ترینیتی دوبلین شده است.
او مدتی هم با یک شرکت بایوتکنولوژی در شمال کالیفرنیا همکاری داشته است. یکی از زمینه‌های فعالیت او که باعث شد پا به عرصه تغذیه بگذارد، تمرکز بر روی گوشت و محصولات حلال (ذبیحه اسلامی، گلات یهودی) بود که نتیجه تحقیقاتش او را به سمت توسعه و فراگیرکردن محصولات حلال سوق داد که این فعالیت او منجر به تاسیس موسسه Abe’s Eats در نیویورک سیتی آمریکا شد و هم اکنون خود را یک کارآفرین اجتماعی می‌داند.
او همچنین با دامداران و کشاورزان محلی همکاری‌های تنگاتنگی دارد تا بتوانند دامداری در مراتع برای بازسازی خاک کربنی را محقق کنند. این روش یکی از بهترین روشهای فعلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است.
او خارج از صنایع مواد غذایی، با مدیران سطح C شرکت‌های خصوصی و دولتی در سراسر صنایع در زمینه برندسازی، توسعه برنامه‌ها و محصولات مشغول فعالیت است.
شما می‌توانید از طریق این ایمیل Hello@AbesEats.com با او تماس بگیرید.

متن کامل سخنرانی

در ادامه متن کامل سخنرانی به منظور مطالعه تقدیم می‌شود. فیلم کامل سخنرانی هم در پایین مطلب خدمت شما ارائه شده است.

____________________

حدود یک دهه از آخرین بحران مالی در آمریکا گذشته است. اما این صنعت هرگز بزرگتر از این نبوده است! قانونی که برای تنظیم بهترِ بزرگترین بازیگران این صنعت تصویب شده بود، به شرکت‌‌های کوچکتر آسیب رساند و در نتیجه اکثر دارایی‌هایی که در این صنعت گردش دارد، توسط یک درصد از سرمایه‌داران بزرگ، کنترل می‌شود. اونها الان دیگه اونقدر بزرگ شدند که وقت شکست خوردنشون شده.

منظور من بانکهای بزرگ نیست بلکه منظور من Big agriculture «کشاورزی‌های غول‌آسا» است.

به عنوان یک پزشک بهداشت عمومی که با کشاورزان کوچک در رواندا کار کرده است و اکنون به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک مواد غذایی، که در تقاطع بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته است، در معرض یکی از صنایع بسیار فشرده از نظر زیست محیطی و اقتصادی در سرتاسر دنیا قرار گرفته‌ام. من در سرتاسر کارم شاهد یک طنز وحشتناک بوده‌ام.

کشاورزان ما که مسئولیت تغذیه جامعه ما را به عهده دارند نمی‌توانند هزینه و قیمت بسیاری از غذاهایی که خودشان تولید می‌کنند را پرداخت و آنها را تهیه کنند.

امروز تعداد انگشت شماری از شرکت‌های بزرگ وجود دارند که کل زنجیره تأمین موادغذایی، از مالکیت معنوی بذر تا تولید و دامداری گرفته تا موسسات مالی که به این کشاورزان وام می‌دهند را در انحصار خود گرفته‌اند.

نتایج آماری اخیر، افزایش ورشکستگی مزارع کوچک و خانوادگی را نشان می‌دهد. کنترل بسیار کوچکی از این بازار در اختیار کشاورزان کوچکی است که فقط برای بقاء در حال تلاش هستند.

اگر این وضعیت کنترل و اصلاح نشود ما وارد یک فروپاشی اقتصادی دیگر خواهیم شد. یک فروپاشی شبیه بحران مزارع در سال ۱۹۸۰ میلادی، زمانی که قیمت‌‌های بازار کالا به شدت سقوط کردند، نرخ‌‌های بهره دوبرابر شد و بسیاری از کشاورزان همه چیز خود را از دست دادند.

خوشبختانه یک راه حل ساده و سه بخشی وجود دارد که شما می‌توانید در حال حاضر بخشی از آن باشید تا به هم کمک کنیم تا صنایع غذایی خود را از پایین‌‌ترین سطح خود به سطوح بالا هدایت کنیم.

مرحله اول: از بازارهای کشاورزان محلی خود خرید کنید.

خرید از بازار محلی خود و اشتراک در جعبه محصولات کشاورزی تحت حمایت جامعه، که بیشتر به عنوان CSA شناخته میشود، ممکن است بزرگترین تصمیم خریدی باشد که می‌توانید امروز به عنوان یک مصرف‌کننده بگیرید.

سال گذشته (۲۰۱۸) کشاورزان آمریکایی کمترین درآمدی را که در سه دهه گذشته گزارش شده است را داشته‌اند؛ زیرا اکنون بخش‌های بسیار کوچکتری از زنجیره تامین را نسبت به گذشته در اختیار دارند.

بر اساس قراردادهای انحصاریِ غول‌های کشاورزی با فروشگاه‌های بزرگ، قیمت منصفانه‌ای به کشاورزان پرداخت نمی‌شود.

در واقع کشاورزان در آمریکا به طور متوسط کمتر از ۱۵ سنت از هر دلار (۱۵درصد) از محصولی که فروشگاه خریداری می‌‌کند، درآمد کسب می‌کنند.

از سوی دیگر کشاورزانی که کالای خود را در بازار کشاورزان (فارمرز مارکت) می‌فروشند، نزدیک به ۹۰ سنت از هر دلار (۹۰درصد) را به خانه می‌برند.

اما فراتر از گرفتن سهم بیشتر، کشاورزان از بازارها به عنوان فرصتی برای نوبت کشت بعدی خود استفاده می‌کنند.

برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، اکنون بیش از هر زمان دیگری ما به این کشاورزان خرد و کوچک برای ترویج و حفظ کاربری‌های متنوع زمین نیاز داریم.

پیامدهای منفی کشاورزی بزرگ مقیاس

هنگامی که مزارع چندنسلی، خانوادگی و کوچک مقیاس به دلیل یکپارچه‌سازی‌های «غول‌های صنعتی کشاورزی» در حال از بین رفتن هستند، جامعه ما از زوایای مختلفی متضرر می‌شود.

از جمله اینکه در حال حاضر در روستاهای آمریکا آمار میزان جرایم خشن از میانگین ملی بالاتر رفته است.

سه نفر از چهارنفر کارگر مزرعه‌داری که در یک آزمایش میدانی مورد بررسی قرار گرفتند مستقیما تحت تاثیر همه‌گیری مواد افیونی قرار گرفته‌اند (۷۵ درصد معتاد به مواد مخدر شده‌اند)

حال که این آمار به عنوان یک سری موارد تصادفی و غیرهمه‌گیر از دید دیگران پنهان می‌شود شاهد آن هستیم که خودکشی کشاورزان در حال افزایش است.

مرحله دوم: از بازارهای کشاورزان محلی خود خرید کنید.

خنده حضار
محصولات یک خرده‌فروشی بزرگ قبل از رسیدن به مصرف‌کننده بیش از ۱۰۰۰ مایل سفر را انجام می‌دهد تا در نهایت بتواند در قفسه خرید شما قرار گیرد.

از طرف دیگر از آنجایی که اکثر بازارهای کشاورزان نزدیک به محل تولید قرار گرفته‌اند، کشاورزان با کمتر از ۵۰ مایل سفر می‌توانند محصولات خود را با کمترین ضایعات و ارزانترین بسته‌بندی به دست شما برسانند.

با ظهور خواروبارفروشی‌های آنلاین و کیت‌های غذایی پرطرفدار، به طور فزاینده‌ای ارتباط مصرف‌کنندگان با کشاورزانی که محصولات را تولید می‌کنند و اقتصاد تولید مواد غذایی را به عهده دارند قطع می‌شود.

از زمان ظهور انقلاب گوشی‌های هوشمند، روش‌های ارائه کالا به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان بی‌رونق و مهجور شده است. در حالی که نظام تغذیه محلی یک دهه است که رواج دارد.

اصطلاحاتی مانند «سالم» و «طبیعی» هیچ چارچوب مشخصی در ایالات متحده آمریکا ندارد (سازمان دهی شده نیستند).
بهترین گزینه شما برای غذاهای تازه و غنی از مواد مغذی، آن محصولاتی است که به دور از همه اصطلاحات و تکنیک‌های بازاریابی عرضه می‌شود. پس به بازار کشاورزان بروید!

خرید محلی، ایده جدیدی نیست، اما تبدیل آن به یک عادت در دنیای امروز هنوز هم می‌تواند حضور داشته و موثر باشد.

اگر بخواهیم از هزینه‌های بالایی که برای غذاهای ارزان باید بپردازیم جلوگیری کنیم، از محیط زیست خود محافظت کنیم، جوامع خود را بازسازی کنیم و کشاورزان خود را به معنای واقعی کلمه نجات دهیم، باید به خرید مواد غذایی از بازارهای کوچک کشاورزان روی بیاوریم.

موفقیت سیستم‌های تغذیه ما مستقیما به ما وابسته است.

اگر میخواهیم سلطه «کمپانی‌های غول‌آسای کشاورزی» را بر زنجیره تأمین و تولید غذایی خود از بین ببریم باید با کشاورزان خود مستقیما ارتباط برقرار کنیم.

ما باید با دست‌هایی که سه بار در روز به ما غذا می‌دهند (کشاورزان)، روابط خود را بازسازی کنیم. البته دو تا میان وعده هم وجود داره … (شوخی)

طبق آخرین آمار ۸۶۰۰ بازار کشاورزان (فارمزر مارکت) در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی بازاری که به شما نزدیک است را پیدا کنید.

فقط کافیست خود را به عنوان یک سرمایه‌گذار در مواد غذایی تصور کنید. جایی که قدرت خرید شما به ایجاد یک جامعه عادلانه‌تر برای همه کمک می‌کند.

مرحله سوم رو فراموش کردم که بگم، اون ممکنه شما رو شگفت زده کنه، بله مرحله سوم این هست که از بازارهای کشاورزان محلی خودتون خرید کنید.
تشویق حضار.

گزارش تصویری از فارمرز مارکت در آمریکا

در این قسمت دعوت میکنم به یک گزارش کامل از یک فارمرز مارکت در کالیفرنیای شمالی توجه فرمایید.

در این مستند از زمین کشاورزی و تولید محصول تا رسیدن به بازار و ارائه به مصرف کنندگان و شبکه مدیریت و بهینه‌سازی فارمرز مارکت‌ها به تصویر کشیده شده است.

در فیلم بعدی هم یک گزارش مختصر دیگه از یک فارمرز مارکت دیگه ارائه شده که گزارش زیبایی هست. این گزارش در مینیستوتای آمریکا در کلاس درس دانش آموزان به عنوان محتوای آموزشی پخش می‌شود.

بهنام نوذریمشاهده نوشته ها

متولد 1363 تهران تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران به پایان رساند و در کنار فعالیت های عمرانی به علت علاقه به مباحث اسلامی، دروس حوزوی را نیز دنبال میکند. هم اکنون علاوه بر مدیریت فعالیت‌های مجموعه طلبگی تا اجتهاد www.tt-ej.ir در اندیشکده زیست شهر نوین مولّد، ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه و دفتر فرهنگستان علوم اسلامی نیز مشغول فعالیت است.

۲ دیدگاه

  • سلام. عالیه، ممنون از اطلاعات مفید. در رابطه با آمورش آبیاری زیر سطحی چون جدید هست مطلب کم پیدا میشه و گویا بتسد تجربی پیش رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *