مسکن معیشت محور

مسکن معیشت محور با کارگاه خانگیِ تولید قطعات صنعتی

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :مَنْ آجَرَ نفسَهُ فقد حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ. و فی روایهٍ اُخرى : و کیفَ لا یَحْظرُهُ ، و ما أصابَ فیهِ فَهُو لربِّهِ الّذی آجَرَهُ ؟
امام صادق علیه السلام :کسى که خود را اجیر [دیگرى ]کند، مانع روزى خود شده است. در روایتى دیگر آمده است: چگونه مانع روزى خود نشده ، مسکن معیشت محورحال آن که دسترنجش از آنِ کار فرمایى است که او را اجیر خود کرده است؟! (الکافی : ۵ / ۹۰ / ۱)

طبق روایاتی که در موضوع نحوه تحصیل رزق و فعالیت اقتصادی در منابع شیعی آمده است، علما حکم به کراهت اجیرشدن انسان برای دیگری داده‌اند. بنابراین در جامعه‌ای که قرار است تحقق سبک زندگی اسلامی، تسهیل گردد، باید مدلی ارائه گردد که در آن، فعالیت اقتصادی مستقل هر فرد برای خودش به عنوان یکی از اهداف مهم در نظر گرفته شده و تمام ساختارها و مناسبات لازم برای تحقق آن طراحی گردد.

یکی از راه‌کارهای پیشنهاد شده در «زیست شهر نوین مولّد»، طراحی کارگاه خانگی به همراه ارائه الگوی کامل اشتغال در موضوعات ۱۴ گانه است که این گارگاه‌ها برای هرچه موفق‌تربودن به صورت پیشینی و مستمر توسط واحد کارگاه پشتیبان و به صورت پسینی توسط شبکه توزیع متناسب با تولیدکنندگان کوچک مقیاس حمایت می‌شود.

اگر کنجکاو هستید که بدونید این موضوعات ۱۴ گانه که برای آنها در زیست شهرهای مولّد برنامه ریزی شده چه مشاغلی رو شامل میشه، به فهرست زیر نگاه کنید:

۱- پوشاک
۲- قطعات یدکی و لوازم جانبی وسایل نقلیه
۳- دکوراسیون و مبلمان
۴- لوازم التحریر
۵- دوچرخه و موتورسیکلت
۶- لوازم ورزشی و سرگرمی، اسباب بازی و تجهیزات سفر
۷- مصالح و تاسیسات ساختمانی
۸- ابزارآلات
۹- لوازم و تجهیزات خانه و آشپزخانه
۱۰- تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
۱۱- تجهیزات اداری و فروشگاهی
۱۲- کالای دیجیتال و لوازم جانبی مربوطه
۱۳- صنایع دستی
۱۴- تجهیزات تولیدی و صنایع کشاورزی

به دلیل تصور اشتباهی که از مشاغل خانگی در ذهن ما ایجاد شده، همواره به محض شنیدن این کلمه، کارهایی همچون فرشبافی، گلیم‌بافی، ترشی گرفتن، سبزی خورد کردن و … به یادمان می‌آید در حالی که در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنولوژی و ماشین آلات تولیدی به وجود آمده است، بخشی از تمرکز صنایع بر روی تولیدات در مقیاس کوچک و توسط خانواده‌ها قرار گرفته است. به طوری که در کشور چین طبق گزارشات بخشی از تولیدات صنعتی از جمله تجهیزات و لوازم جانبی موبایل و بسیاری از محصولات دیگر که قابلیت تولید در مقیاس کوچک را دارد، در منازل و توسط خانواده‌ها در حال تولید است. دهکده‌های مدرن خودکفا یکی از این نمونه‌ها در کشور چین است که در فیلم زیر گزارشی کوتاه از آن را مشاهده می‌کنید:

پلتفرم تائوبائو، یک نمونه از نظام توزیع متناسب با تولیدکنندگان خرد و کوچک مقیاس به عنوان یکی از ملزومات مسکن معیشت محور

یکی از مهمترین لوازم موفقیت تولیدکنندگان کوچک، وجود بازار و نظامی است که بتوانند در آن، محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه کرده و امکان رقابت با تولیدکنندگان بزرگ را داشته باشند. یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه، پلتفرم تائوبائو در چین است.

پلتفرم تائوبائو یک بازار آنلاین چینی است که به عنوان یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در چین شناخته می‌شود. این پلتفرم به‌طور اصلی به فروش مستقیم محصولات تولیدکنندگان خانگی و کوچک به مصرف‌کنندگان و فروشندگان در سراسر چین می‌پردازد و از طریق ارائه خدمات تبلیغاتی و بازاریابی، فروشگاه‌های آنلاین و محلی را به منظور افزایش فروش و سودآوری یاری می‌کند.

در زیر، به برخی از ویژگی‌ها و اطلاعات مهم در مورد پلتفرم تائوبائو اشاره می‌شود:

۱. بازار بزرگ: تائوبائو یکی از بزرگترین بازارهای آنلاین در چین است و به میلیون‌ها فروشنده و میلیاردها مشتری خدمات ارائه می‌دهد.

۲. محصولات متنوع: این پلتفرم محصولات متنوعی را از زنجیره تأمین خود تأمین می‌کند، از لوازم خانگی و الکترونیک تا مد و پوشاک، آرایشی و بهداشتی، خوراکی، وسایل ورزشی و غیره.

۳. رویکرد تبلیغاتی: تائوبائو از روش‌های تبلیغاتی مبتنی بر داده و هوش مصنوعی برای بهبود دید پذیری و فروش محصولات استفاده می‌کند.

۴. خدمات پس از فروش: این پلتفرم از خدمات پس از فروش قوی برخوردار است که شامل گارانتی، بازگشت کالا و خدمات مشتریان می‌شود.

۵. حمایت از فروشندگان: تائوبائو ابزارها و منابع متعددی را برای کمک به فروشندگان در زمینه مدیریت فروش، تبلیغات و بازاریابی ارائه می‌دهد.

۶. قابلیت دسترسی آسان: این پلتفرم از طریق وب‌سایت و نرم‌افزارهای موبایل برای کاربران قابل دسترسی است و امکان خرید آنلاین و ارسال به سراسر چین را فراهم می‌کند.

با توجه به این ویژگی‌ها، تائوبائو به عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک در چین شناخته شده و توانسته است با ارائه خدمات متنوع و بهبود مستمر، رضایت بسیاری از فروشندگان و مشتریان خود را جلب کند.

گزارش تولید قطعات الکترونیکی در یک مسکن معیشت محور

در ادامه یک گزارش تصویری از یک خانه در کشور آمریکا ارائه می‌گردد که در آن، کارگاه خانگی تولید قطعات الکترونیکی به صورت کامل و با تمام تجهیزات لازم در مقیاس کوچک به تصویر کشیده شده است که محصول نهایی تولید شده در آن، با کیفیت و با دوام برآورد می‌شود.

 

بهنام نوذریمشاهده نوشته ها

متولد 1363 تهران تحصیلات خود را در رشته مهندسی عمران به پایان رساند و در کنار فعالیت های عمرانی به علت علاقه به مباحث اسلامی، دروس حوزوی را نیز دنبال میکند. هم اکنون علاوه بر مدیریت فعالیت‌های مجموعه طلبگی تا اجتهاد www.tt-ej.ir در اندیشکده زیست شهر نوین مولّد، ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه و دفتر فرهنگستان علوم اسلامی نیز مشغول فعالیت است.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *